به گزارش مشرق، حسین سلطانمحمدی کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره وضعیت مجموعههای نمایشی تلویزیون اظهار کرد: سریال «میکائیل» به رغم تلاش سعید نعمتالله و سیروس مقدم که زوج حرفهای هستند و حتی الهام غفوری به عنوان تهیه کننده آثار شاخص از «پایتخت» گرفته تا دیگر آثار مقدم، در مجموع نتوانسته موفق عمل کند.
شباهت شخصیتهای «میکائیل» به فیلمفارسیها
وی افزود: خواست نیروی انتظامی در این سریال مطرح شده است. البته این اثر فاقد صحنههای کند، بدون ملال و رخوت است و ریتم تندی دارد و جذاب به حساب میآید اما برخی شخصیتها و نشانهها همچون آقاخان و رشید بیشتر برداشتی است از آنچه که در سینمای فارسی قبل از انقلاب دیدهایم؛ مثل اینکه لات محل در عین خلاف، سفر مشهد هم میرود یا پدرخواندهای در یک محله حضور دارد که اینها دیگر کاراکترهای زمان ما نیستند.
این منتقد تأکید کرد: البته پلیس در تلاش بوده قدرت خود در برخورد با مفاسد را در این سریال نشان دهد اما مجموعه طوری عمل میکند که بیشتر این پرسش ایجاد میشود که آیا نیروی انتظامی آنقدر ضعیف است که فردی تا این حد قوی شده و به راحتی به قاچاق مواد مخدر، قتل، اجیر کردن افراد و... دست میزند. پس پلیس تا به حال کجا بوده است؟ آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟
پلیس بعد از ۳۵ سال تازه ۶۰ کیلومتر را کشف کرده است!
سلطانمحمدی یادآور شد: اکنون ایران در فرامرزها داعیه مبارزه با داعش و آمریکا و اسرائیل را دارد اما آیا اینگونه است که ۶۰ کیلومتری (نام شهری فرضی در سریال میکائیل) نیز وجود دارد که تازه پلیس میخواهد بعد از ۳۵ سال برای بهبود اوضاع آن وارد عمل شود؟
وی در عین حال گفت: «میکائیل» اثر پلیسی بسیار مهیج با ریتم بالا است که چفت و بستهای داستان به خوبی در آن قرار گرفته است، خیلیها هم آن را نگاه و پیگیری میکنند اما پرسشهای بسیاری درباره این اثر وجود دارد.
انگار سریال در ایران نمیگذرد
این کارشناس رسانه ادامه داد: در عرصه فیلم و سریالسازی آمریکا سالها است چنین فضاهایی نشان داده میشود و درباره افرادی فیلم میسازند که مسلح بودنشان عادی است و سهم خودشان را دارند اما این فضا برای من به عنوان یک ایرانی آشنا نیست. میزان قدرت داخلی نظام و توان امنیتی، محل پرسش است و در حالی که نیروی انتظامی روی داستانی سرمایه گذاری کرده که پیوند خودش با مرم را پررنگتر نشان دهد، این اقدام دچار ضعف است.
سلطانمحمدی تصریح کرد: البته نکات آموزشی خوبی هم در کار وجود دارد مثلا اینکه میگوید اگر نیروی انتظامی در موضوعی درنگ میکند دلایل قانونی دارد و همه ما باید قانونمند باشیم. یا اینکه اعمال قانون اولویت اجتماعی هر نظامی است و قانون باید اجرا شود و سپس درباره اصلاح آن تصمیم گرفت. این پیامها خوب است.
رقابت با ماهواره قبول اما با ویژگیهای وطن خودمان سریال بسازیم
وی تلاش سریالسازان برای رقابت با آثار شبکههای ماهوارهای را مثبت دانست و بیان کرد: مردم به هر حال این آثار را میبینند و اگر ما هم مشابه آنها را بسازیم خوب است اما باید مطابق ویژگیهای نظام خودمان جلو برویم و منطقی عمل کنیم.
این منتقد همچنین درباره «شمعدونی» که به تازگی پخش آن از شبکه سه آغاز شده نیز گفت: سریال سروش صحت به رقم بزرگی او و حرفهای بودنش تا به حال برای من جذاب نبوده است. مجموعههای طنز معمولا شخصیتهای جدی هم دارند اما در این سریال برای طنز کردن کار، چنان بحثها و کاراکترها به سطح خنده رسانده شدهاند که اصلا منطقی نیستند.
«شمعدونی» منطقی نیست و داستان تخیلی دارد
وی افزود: در این مجموعه ویژگیهای ذاتی افراد نادیده گرفته میشود. در خانواده اصلی یک دختر پزشک وجود دارد و در عین حال پسر خانواده شل و وارفته است. مرد خانواده لوده است اما زن به شدت جدی و شخصیتها با هم، همخوانی ندارند. از طرف دیگر دختر انگار دیپلمه و منتظر قبول شدن در دانشگاه است نه یک پزشک عمومی. او ضعیف النفس به حساب میآید. ضمن اینکه او اصلا سر کار نیست و دائم در خانه به سر میبرد.
سلطانمحمدی در پایان اظهار کرد: همه شخصیتهای این سریال غیرمنطقی هستند و غلو روایت خیلی بالا است. بنابراین کل ماجرا تخیلی به نظر میرسد. گرچه گفتگوها و دیدارهای خانوادگی هم در «شمعدونی» وجود دارد اما چینش خوبی بین آنها انجام نشده است.
شباهت شخصیتهای «میکائیل» به فیلمفارسیها
وی افزود: خواست نیروی انتظامی در این سریال مطرح شده است. البته این اثر فاقد صحنههای کند، بدون ملال و رخوت است و ریتم تندی دارد و جذاب به حساب میآید اما برخی شخصیتها و نشانهها همچون آقاخان و رشید بیشتر برداشتی است از آنچه که در سینمای فارسی قبل از انقلاب دیدهایم؛ مثل اینکه لات محل در عین خلاف، سفر مشهد هم میرود یا پدرخواندهای در یک محله حضور دارد که اینها دیگر کاراکترهای زمان ما نیستند.
این منتقد تأکید کرد: البته پلیس در تلاش بوده قدرت خود در برخورد با مفاسد را در این سریال نشان دهد اما مجموعه طوری عمل میکند که بیشتر این پرسش ایجاد میشود که آیا نیروی انتظامی آنقدر ضعیف است که فردی تا این حد قوی شده و به راحتی به قاچاق مواد مخدر، قتل، اجیر کردن افراد و... دست میزند. پس پلیس تا به حال کجا بوده است؟ آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟
پلیس بعد از ۳۵ سال تازه ۶۰ کیلومتر را کشف کرده است!
سلطانمحمدی یادآور شد: اکنون ایران در فرامرزها داعیه مبارزه با داعش و آمریکا و اسرائیل را دارد اما آیا اینگونه است که ۶۰ کیلومتری (نام شهری فرضی در سریال میکائیل) نیز وجود دارد که تازه پلیس میخواهد بعد از ۳۵ سال برای بهبود اوضاع آن وارد عمل شود؟
وی در عین حال گفت: «میکائیل» اثر پلیسی بسیار مهیج با ریتم بالا است که چفت و بستهای داستان به خوبی در آن قرار گرفته است، خیلیها هم آن را نگاه و پیگیری میکنند اما پرسشهای بسیاری درباره این اثر وجود دارد.
انگار سریال در ایران نمیگذرد
این کارشناس رسانه ادامه داد: در عرصه فیلم و سریالسازی آمریکا سالها است چنین فضاهایی نشان داده میشود و درباره افرادی فیلم میسازند که مسلح بودنشان عادی است و سهم خودشان را دارند اما این فضا برای من به عنوان یک ایرانی آشنا نیست. میزان قدرت داخلی نظام و توان امنیتی، محل پرسش است و در حالی که نیروی انتظامی روی داستانی سرمایه گذاری کرده که پیوند خودش با مرم را پررنگتر نشان دهد، این اقدام دچار ضعف است.
سلطانمحمدی تصریح کرد: البته نکات آموزشی خوبی هم در کار وجود دارد مثلا اینکه میگوید اگر نیروی انتظامی در موضوعی درنگ میکند دلایل قانونی دارد و همه ما باید قانونمند باشیم. یا اینکه اعمال قانون اولویت اجتماعی هر نظامی است و قانون باید اجرا شود و سپس درباره اصلاح آن تصمیم گرفت. این پیامها خوب است.
رقابت با ماهواره قبول اما با ویژگیهای وطن خودمان سریال بسازیم
وی تلاش سریالسازان برای رقابت با آثار شبکههای ماهوارهای را مثبت دانست و بیان کرد: مردم به هر حال این آثار را میبینند و اگر ما هم مشابه آنها را بسازیم خوب است اما باید مطابق ویژگیهای نظام خودمان جلو برویم و منطقی عمل کنیم.
این منتقد همچنین درباره «شمعدونی» که به تازگی پخش آن از شبکه سه آغاز شده نیز گفت: سریال سروش صحت به رقم بزرگی او و حرفهای بودنش تا به حال برای من جذاب نبوده است. مجموعههای طنز معمولا شخصیتهای جدی هم دارند اما در این سریال برای طنز کردن کار، چنان بحثها و کاراکترها به سطح خنده رسانده شدهاند که اصلا منطقی نیستند.
«شمعدونی» منطقی نیست و داستان تخیلی دارد
وی افزود: در این مجموعه ویژگیهای ذاتی افراد نادیده گرفته میشود. در خانواده اصلی یک دختر پزشک وجود دارد و در عین حال پسر خانواده شل و وارفته است. مرد خانواده لوده است اما زن به شدت جدی و شخصیتها با هم، همخوانی ندارند. از طرف دیگر دختر انگار دیپلمه و منتظر قبول شدن در دانشگاه است نه یک پزشک عمومی. او ضعیف النفس به حساب میآید. ضمن اینکه او اصلا سر کار نیست و دائم در خانه به سر میبرد.
سلطانمحمدی در پایان اظهار کرد: همه شخصیتهای این سریال غیرمنطقی هستند و غلو روایت خیلی بالا است. بنابراین کل ماجرا تخیلی به نظر میرسد. گرچه گفتگوها و دیدارهای خانوادگی هم در «شمعدونی» وجود دارد اما چینش خوبی بین آنها انجام نشده است.